چگونه با دیگران به احترام صحبت کنیم؟
نوشته شده توسط : رضا شاد

چگونه با احترام صحبت کنیم؟ معمولا مواجهه ما با این سوال زمانی است که رفتار ناشایست کسی را می بینیم و از اینکه شبیه او باشیم حذر می کنیم. و یا ممکن است ناخواسته باعث رنجش خاطر کسی شویم و او ما را متهم به بی حرمتی کند. به هر دلیلی که انسان تصمیم بگیرد صحبت با احترام را سرلوحه رفتار خود کند؛ تصمیم برازنده ای گرفته است.

برای اینکه بتوانید محترمانه با دیگران صحبت کنید، باید نحوه صحبت کردن را نیز بدانید و بیان مناسبی داشته باشید. به این منظور پیشنهاد می کنم مقاله فن بیان را حتما بخوانید.

 

چگونه با احترام صحبت کنیم

برای پاسخ به سوال باید بدانید، افراد زیادی صحبت با احترام را با لفظ قلم حرف زدن اشتباه می گیرند؛ یا کسی که مودبانه سخن می گوید را مسخره می کنند. صحبت با احترام نیاز به دایره لغات بالا یا تحصیلات خاصی ندارد. شما در هر جایگاه اجتماعی، با رعایت چند اصل ساده می توانید رفتار بسیار مودبانه ای داشته باشید.

1)لبخند زدن

داشتن یک لبخند ملایم در هنگام گفتگو نشان از صلح طلبی و حس خوب شما است که به مخاطبتان انتقال می یابد.  به گفته ی کارشناسان تنها 7 ثانیه زمان می برد، تا افراد برداشت اولیه را در اولین مواجهه خود داشته باشند. لبخند باعث می شود طرف مقابل احساس اشتیاق و اعتماد به نفس را از شما دریافت کند.

2)لحن کلام

داشتن لحنی آرام شاید به تنهایی پاسخ، چگونه با احترام صحبت کنیم باشد. با لطافت لحن در بیان هر موضوعی مخاطب آرامش را از کلام ما دریافت خواهد کرد؛ و حس اعتماد در او تجلی می یابد. لحن کلام بیانگر روحیه شما در هنگام گفتگو است.

3)استفاده درست از کلمات

رعایت اصول ساختاری کلمات و عبارات و به کار بردن آنها در جای مناسب نشانه ی فراست و درک درست شما از زبان است. با استفاده اشتباه از جملات در زمان و مکان نامناسب و یا گفتن اشتباه کلمات قضاوت دیگران در مورد شما تغییر می کند.

در پاسخ کلی به این سوال که چگونه با دیگران به احترام صحبت کنیم ، نیازی به استفاده از عبارات و کلمات ویژه نیست. سادگی در کلام جزئی از ادب است. استفاده صحیح و به موقع از کلمات نشانگر هوش و نکته دانی شماست و به مخاطب برای شنوا بودن انگیزه می دهد. همینطور رعایت لطافت لحن، آرامش را به همه ی افراد منتقل می نماید.

گفتگوی آرام حتی در حساس ترین موضوعات نیز به کمک شما می آید و آرامش گوینده و شنونده را حفظ می نماید. صحبت با چاشنی لبخند می تواند دل سنگ را هم آب کند؛ و تصویری آرام و مودب از گوینده در ذهن مخاطبین می سازد.

معماري زندگي





:: بازدید از این مطلب : 587
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: